Wednesday, March 23, 2011

RC recenze: Smečka - Andrea Cremerová

Nejdříve o tom, co to vůbec je. Vím, že většina to ví, poněvadž už projížděla blogerské knižební příspěvky, ale Reading Copies je akce, jež je běžně používána v Americe. Blogaři, kteří mají zájem, nebo jsou vybráni, dostanou od vydavatelství neprodejnou kopii a zrecenzují jí. Tím dají světu najevo, že kniha existuje - myslím, že je to dost efektivní a ne tak drahá reklama.
Knižní klub se rozhodl zavést to samé i u nás. Je to perfektní, protože mají tituly, o kterých bylo slyšet i v originále.
Zkusila jsem svou šanci a když mi v pondělí došly dvě kopie (no vážně, bylo by trapné požádat si o všechny...), byla jsem šťastná jak blecha. Každopádně jsem se hned dala do čtení, abych nikoho nezklamala. Poněvadž, co si budeme říkat, nejlepší věci jsou zadarmo.
Nicméně nejdříve bych chtěla na něco upozornit. Neřekla bych, že jsem nějak spoleirovní, možná se tam objeví pár situací, ale nikdy bych neprozradila rozřešenou záhadu, či s kým hlavní hrdinka skončí, nebo jakým koncem se rozhodla knihu ukončit. Toho se nebojte. 

O Nightshade jsem slyšela už dříve, a to na zmiňovaných blogech o knihách. Většinou těch zahraniční. Už si nepamatuju, jak kniha byla ohodnocena, ale nemyslím si, že nějak obzvláště špatně.
První, co bych řekla je, že obal je poutavý. Líbí se mi, jak je před každou kapitolou dorůstající měsíc a nakonec je jen tma (ignoruju to, jak moje kamarádka nadšeně utrousila: "Hele, s touhle knížkou se naučíš i počítat."). Kdybych ho spatřila na pultech knihkupectví, zřejmě bych po knize chňapla a přečetla si anotaci. Hmmm, o vlcích. Jistě vás napadne: "Oh né, zase Twilight". Vlastně, popravdě po přečtení nevím, co si mám myslet. Ale o tom až na konci, hezky si počkejte.

Jinak, nikdo si nic neberte osobně, prosím vás, lépe jde kritizování, než chválení a mně dvakrát tolik.
Pusťme se do toho:
Calla je sedmnáctiletá holka, která má život perfektně nalinkovaný od těch vyšších. Až nastanou její osmnácté narozeniny, je nucena se provdat za hrozně hot kluka, který je to samé, jako ona. Vůdce smečky. Oba vedou tlupu mladých vlků a mají od narození dáno, že se smečky musí spojit. Na jednu stranu je to pěkně naprd, poněvadž Calla nemá ani myšlenky na vdávání. Radši by se proháněla po horách a dělala, co dělala do teď.
Jenže má tak trochu problém. Do jejího života se zapletl další hot kluk, který tam opravdu nemá, co dělat. Zachránila ho, když pobíhal po lese a napadl ho rozzuřený a pěkně nas... naštvaný medvěd. A to se nesmí. Od těch vyšších, Strážců by dostala asi pěkně tučný trest, kdyby se o tom dozvěděli. Situace je o to veselejší, když se Shay, ten pěkně podrápaný klučík, jen tak objeví v její třídě, jako by se nechumelilo.
To byl lehký počáteční obsah. A teď přijde to, co mě baví ze všeho nejvíce. Negativity a pozitivy.
Snažím se být objektivní, ale já knížky prostě moc beru k srdci, takže to moc nejde.


Nigshade a Bane - smečky
Pozitivní názor:
Je to dobrý nápad, dvě smečky, vždy k sobě lehce agresivní se musí spřátelit. Brzy spolu budou muset spolupracovat. Je hezké sledovat, jak někdy něco nejde zrovna podle plánu. I když, jsme savci, že. Přizpůsobujeme se rychle.
Negativní názor:
Zahanbeně přiznávám, že ten nápad se mi dost líbí. Asi bych měla být víc kritická, ale to přijde, až se na řadu dostane personální stránka knihy.

Sňatek Cally a Rena:

Pozitivní názor:
Nucená láska od malička, to má taky něco do sebe. Četli byste o tom ledatak v nějakém zvráceném románu z dřívějších let, kdy dohodnuté sňatky byly úplně normální. Líbí se mi, jak je to zasazené do dnešní doby.
Negativní:
Čekala jsem více nenávisti a napětí mezi těma dvěma.

Vedlejší postavy:
Pozitivní názor:
Když jde o příběhy, kde se normálně pohybuje více lidí, jména se zapomínají a pletou. Nevím, jak je to možné, ale v tomhle story ne. Pamatovala jsem si každou postavu, i jejích charakteristické rysy a to tam občas neměli moc prostoru. Objevil se tam i pěkný homosexuální páreček, z čehož bych dříve byla pěkně odvařená a nenapadlo by mě, že by to mohlo být i tady.
Negativní:
Někdy jsem na postavy byla pěkně naštvaná. Chovaly se divně, ale kdo ne, že jo. Ale rozhodně to bylo lepší, než u těch hlavních.


Hlavní postavy:
Pozitivní:
Popravdě mě zrovna nic nenapadá. Líbilo se mi, jak se hlavní hrdinka urputně bránila nějakým změnám, jako třeba namalování očí a každou úpravu brala jako naprostou otravu. Holka do nepohody, to se musí uznat.
Hot gájs měly oba své povahové rysy. Ren byl pěkný sexy proutník a Shay pěkně sexy chytrý filozof, jenž by se mohl dát na dráhu kriminálního vyšetřovatele. Kam se hrabe Sherlock.
Negativní:
To, že si to Calla chtěla rozdat se všema je jedna věc, o níž se budeme bavit níže, ale to, že si to s ní chtěli hnedle rozdat oba a oba se o to věčně pokoušeli, bylo divné. No vážně. Kde jsou nějaké hranice? Popravdě jsem měla trochu pocit, jako by mě trochu zkazili, pokud to ještě jde. Nikdy jsem v knížce neviděla, že by někomu tolik šlo o fyzické sbížení.

Calla je to nejnadrženější děvče na světě.
Pozitivní názor:
Tak dobře, řekněme si. Je to Young Adult a bez pořádnýho lovestory by to nebylo ono. Nejlepší je, když se to ještě zdvojnásobí. Hot gájs, to je něco a všichni musíme uznat, že hříšné myšlenky máme všichni, kdo touží po knižní a filmové lásce. Líbí se mi, jak se Calla drží ze začátku zpátky, nadává svému mozku a snaží se své hnutí mysli pořádně potlačit. Časem to vzdává, což se jí snad ani nedivím.
Negativní názor:
Řekněme si, že Calla mi na začátku přijde trochu tupá v tom, že i v první kapitole tam pořád cpe, jak jí něčí dotek dokáže rozpumpovat srdce, až jsem se bála, že celá knížka bude o tom, jak jí kdosi dává první pomoc a masáž srdce. Vážně. Ta holka má asi vysokej tlak.

Příběh:
Pozitivní:
Kdyby hrdinka nebyla tak otravná (na jednu stranu je to dobře, bylo by to nezajímavé...), tak příběh je perfektní a originální. Moc mě nadchly přízraky a sukuby.
Negativní:
Na tomhle nic negativní není, ten příběh byl vážně pěkný, naplánovaný sňatek, spojení dvou smeček... to mě bavilo.

 Pomalu jsem si ale na hlavní postavu zvykla a byla napjatá s ní, kdy se jí nějaký hot gáj dotkne. A nebyla si jistá, jaký TEAM (to teď prý letí, být tým nějakého boye z knížky) vlastně jsem.
Na konec bych ráda řekla, že knize bych dala 4 hvězdičky z pěti. Nebo možná tři a půl. Ještě si to musím rozmyslet. Nicméně bych si ráda přečetla i pokračování.

1 comment:

  1. smečka se mi taky libi..podiv se na nas blog hledame novou adminku kdybys mela zajem podivse na anyway.blog.cz nas blog je o knihach myslim ze by te to mohlo bavit...jinak super blog a super nazory.

    ReplyDelete